Zwykle do osób poszkodowanych w wyniku wypadków komunikacyjnych (innych zresztą również) trafiają doradcy lub specjaliści ds. odszkodowań. Są to osoby szkolone, ale głównie pod kątem skutecznej sprzedaży usług świadczonych przez daną kancelarię – nie mające jednak zbyt dużej wiedzy na temat praktyki dochodzenia odszkodowań. Dodatkowo motywowane wysokimi prowizjami – nierzadko w nachalny sposób i za wszelką cenę starać się będę podpisać z Państwem możliwie jak najszybciej umowę. Wcześniej usłyszycie Państwo jedynie te informacje, które chcielibyście usłyszeć na temat dochodzenia odszkodowania – co niekoniecznie będzie miało wiele wspólnego z rzeczywistym procesem dochodzenia odszkodowania w Państwa sprawie. My proponujemy Państwu nieco inny – naszym zdaniem bardziej racjonalny i mniej przypadkowy proces wyboru kancelarii. Za pośrednictwem naszych Partnerów, skontaktuje się z Państwem jeden z naszych prawników, który na codzień uczestniczy w procesie dochodzenia odszkodowań na etapie przedsądowym i sądowym. Po analizie Państwa sprawy rzetelnie poinformuje jakie są nasze rokowania w sprawie oraz wyjaśni wszelkie Państwa wątpliwości. Dopiero po wyposażeniu Państwa w taką wiedzę – oczekiwać będziemy na Państwa decyzję.
Kwota wypłaconego odszkodowania uzależniona jest od wielu czynników, są to m.in.: wielkość uszczerbku na zdrowiu, wiek poszkodowanego, stopień nasilenia bólu, inne szkody, które poniósł Klient. Każde dochodzenie odszkodowań wyceniamy indywidualnie.
Dochodzenie odszkodowań (sprawa) trwa średnio od 30 do 90 dni (postępowanie polubowne), w niektórych przypadkach może trwać dłużej. Długość oczekiwania na odszkodowanie uzależnione jest od wielu czynników, na niektóre z nich nie ma wpływu ani Klient, ani Kancelaria odszkodowawcza. W przypadku skierowania sprawy do sądu, należy uzbroić się w cierpliwość, sprawy trwają od 6 miesięcy do nawet kilku lat (średnio 12 miesięcy). Długość trwania postepowania sądowego często uzależnione jest od sądu, który rozpatruje sprawę oraz stopnia skomplikowania danej sprawy. W naszej ocenie cierpliwość popłaca, a zasądzone odszkodowanie jest nierzadko kilka razy większe od kwoty przyznanej przez ubezpieczyciela na drodze polubownej. Ponadto sąd zasądza odsetki od zasądzonej kwoty od daty wniesienia pozwu.
Jakie poniosę koszty z związku z prowadzeniem sprawy o odszkodowanie?
Na wstępie Klient nie ponosi żadnych kosztów, Kancelaria pobiera prowizję dopiero po zakończeniu kolejnych etapów sprawy z wypłacanych kwot odszkodowania. W przypadku skierowania sprawy na drogę sądową, Klient powinien wnieść do sądu opłatę od pozwu w wysokości 5% wartości przedmiotu sporu. Często jednak po rozpatrzeniu stanu majątkowego Klienta, występujemy z wnioskiem o zwolnienie z kosztów sądowych.
Czy odszkodowania trafią na konto kancelarii, czy na moje?
W większości przypadków odszkodowanie trafia na konto Kancelarii, a następnie po potrąceniu należnej Kancelarii prowizji przelewane jest na konto Klienta. Należną Klientowi kwotę odszkodowania – zgodnie z umową Kancelaria zobowiązana jest przelać na konto Klienta w terminie 14 dni – zwykle nie trwa to jednak dłużej niż 7 dni. Rozwiązanie takie stosujemy albowiem ubezpieczyciele w większości przypadków, w których na konto Kancelarii miała trafić jedynie kwota prowizji – na skutek błędów czy to zamierzonych, czy przypadkowych przelewali błędne kwoty. W efekcie konieczne było wyjaśnienie i skorygowanie błędnych przelewów – co wywoływało zrozumiałą irytację wśród Klientów. Możliwe jest jednak, aby na konto Kancelarii trafiła jedynie prowizja, a pozostała kwota bezpośrednio na konto Klienta. Aby tak się stało wystarczy zgłosić wolę przyjęcia tego rozwiązania przy podpisywaniu umowy.
Czy moja sprawa trafi do sądu?
To tylko i wyłącznie zależy od Pani/Pana. Po zakończeniu postępowania polubownego i otrzymania odszkodowania, nasi radcowie prawni analizują sprawę. Następnie pracownik Kancelarii kontaktuje się z Państwem i przedstawia kwoty jakie możemy realnie wygrać na drodze postepowania sądowego. Jeżeli Państwo się zgodzicie na skierowanie sprawy do sądu, radca prawny przygotowuje pozew, który jest kierowany do sądu. Często zdarza się, że ubezpieczyciel proponuje ugodę sądową po otrzymaniu pozwu. Każdą z takich propozycji ugodowych indywidualnie rozpatrujemy i konsultujemy z Klientem.
Miałam wypadek poza granicami kraju, czy zajmujecie się takimi sprawami?
Tak, jeżeli wypadek miał miejsce poza granicami naszego kraju lub na terenie naszego kraju, a sprawca poruszał się samochodem zarejestrowanym poza granicami RP, to jak najbardziej możemy się taką sprawą zająć. Odzyskiwanie odszkodowań w takim przypadku z reguły trwa dłużej, głównie ze względu na bardziej skomplikowaną procedurę dochodzenia roszczeń odszkodowawczych – przeważnie od 2 do 6 miesięcy.
Miałem wypadek 5 lat temu, nie otrzymałem odszkodowania. Czy zajmiecie się taką sprawą?
To zależy jakiego rodzaju był to wypadek. Jeżeli była to szkoda majątkowa lub kolizja, w której sprawca został ukarany mandatem karnym, to o odszkodowanie możemy się ubiegać przez 3 lata od chwili zdarzenia. Jeżeli sprawca dopuścił się czynu zabronionego opisanego w kodeksie karnym, to możemy ubiegać się o odszkodowanie przez okres lat 20.
Ubezpieczyciel wypłacił mi odszkodowanie, czy mogę ubiegać się o więcej?
To zależy – jeżeli zawarta została z ubezpieczycielem ugoda, a nie można mówić o nowej krzywdzie, to nie. Jeżeli nie została zawarta ugoda, to po indywidualnym przeanalizowaniu sprawy, możemy w imieniu Klienta sporządzić odwołanie lub skierować sprawę na drogę postępowania polubownego.